گرفتاری سه قلاده چوچه پشک جنگلی


  • 3 کاله دمخه (21/09/2020)
  • داکتر میوند
  • 1010

 گرفتاری سه قلاده چوچه پشک جنگلی Leopard cat (Prionailurus bengalensis)در ولایت کنر

سه قــلاده پشک جنگلی که قبلا در ساحه شوړک ولسوالی ماڼوګی توسط شکارچیـــان گرفتار شده بود به همکاری مردم محل، مقام محترم ولایت کنر و ریاست حفاظت محیط زیست آنولا به تاریخ ۲۸ جوزا سال ۱۳۹۹ ساعت ۶:۰۰ بعد از ظهر به اداره محترم باغ وحش کابل تسلیم داده شد.
از اینکه چوچه پشک ها خیلی کوچک وشیر خوار بوده بنا بر معاذیر و مشکلات تخنیکی و مسلکی ساحه نتوانستیم آنها را مطمین به طبیعت برگردانیم و رهایی آنها در محل زیست اصلی شان ممکن با خطرات زیاد مواجه گردد. بناءً جهت جلوگیری از قاچاق که مراقبت این چوچه ها مشکل نیز است تصمیم اتخاذ گردید تا به باغ وحش کابل جهت مراقبت بهتر انتقال و تسلیم این اداره گردید.
پشک جنگلی یک حیوان کوچک بوده که اندازه بدن شان از سر تا به دم به ۵۵ سانتی متر می رسد. دم آن یک کمی دراز تر از نیم بدن آن می باشد. در روی دم آن خالهای سیاه غیر منظم دیده میشود. رنگ عقب گوشهای گرد آن سیاه بوده و با خالهای گرد سفید پوشیده شده است. پاهای دراز آن دارای خال های سیاه میباشد. موی بدن آن گندمی رنگ است و خال های سیاه آنرا پوشانده است. خط های باریک عمودی بالای روی و پیشانی آن دیده میشود. موی روی شکم آن سفید مایل به زرد رنگ بوده که چند خال پراگنده در آن نمایان است.
پشک های جنگلی در ارتفاعات ۱۰۰۰تا ۳۰۰۰ متر در بته زارها، جنگلها و تپه های جنگلی و کوهستانی زندگی می کنند. ساحه انتشاراین حیوان در افغانستان مناطق شرقی بخصوص ولایت کنر بوده که در مجاورت پارک ملی نورستان موقیعت داشته و احتمال زیاد میرود که این حیوان در جنگلات پارک ملی نورستان نیز موجود باشد.
این نوع توسط کمیته اجرایوی حیات وحش افغانستان در سال ۱۳۸۷ ارزیابی و توسط اداره ملی حفاظت محیط زیست منحیث انواع قابل حفاظت اعلام و شامل لست انواع قابل حفاظت گردیده است، تصاحب، انتقال، خرید و فروش این نوع مطابق ماده ۵۷ قانون محیط زیست ممنوع میباشد.
پشک های جنگلی از اهمیت اقتصادی خیلی بالا برخورد دار میباشد. از اینکه این حیوان یک شکارچی عالی بوده که غذای آن را حیوانات کوچک فقاریه مانند موش ها تشکیل میدهند و این حیوانات کوچک فقاریه باعث ایجاد امراض و تخریب زمین های زراعتی میگردد. بنابرین با شکار حیوانات کوچک فقاریه، این حیوان رول عمده را در کنترول جمعیت جوندگان محلی که باعث ایجاد امراض مختلف میگردد و در عین زمان آسیب های فراوان به زمین های زراعتی میرساند بازی مینمایند.
دراخیراین اداره ازتلاش ها وتماس های کاربران صفحات اجتماعی وجوانان علاقمند به طبیعت وحیات افغانستان اظهارسپاس وقدردانی مینماید تادرهمچوموضوعات اطلاع رسانی وهمکاری دوامدارداشته باشند.