ملیشه سازی، تلاشی برای بازگشت به گذشتهی تاریک


  • 3 کاله دمخه (21/09/2020)
  • زهرا نادر
  • 1101

آسوشیتدپريس

 

ترجمه: زهرا نادر

 پس از 40 سال جنگ، یکی از بدنام‌ترین جنگ سالاران افغانستان که امریکا او را به عنوان "تروریست جهانی" شناخته و در لست سیاه سازمان ملل همراه با بن لادن قرار داده، می‌خواهد از سایه بیرون بیاید.

گلبدین حمکتیار که اکنون در اواخر 60 سالگی‌اش قرار دارد، گفته است که او "یک صلح واقعی و عادلانه" می‌خواهد، اما با شرایطی که او گذاشته از جمله خروج نیروهای خارجی و برگزاری انتخابات در سال 2016، بعید است که حکومت افغانستان با این شرایط حتی سر آن تامل کند.
این اظهارات حکمتیار، منعکس کننده این است که او در تلاش تحکیم نفوذ و به دست آوردن قدرت جدیدی در سیاست افغانستان است، اما چه نقشی- اگر نقشی داده شود- هنوز نقشی که قرار است این جنگ سالار بازی کند، مشخص نیست.
حکمتیار گفته است " صلح می‌تواند برقرار شود و جنگ خاتمه یابد، زمانی که نیروهای اشغال‌گر خارج شوند و به ملت افغانستان حق انتخاب سرنوشت داده شود و آنان دولت و حکومت انتخابی خود را انتخاب کنند".
حکمتیار این اظهارات را در یک نوار ویدیویی که از محل مخفی زندگی او گرفته شده، به آسوشیتدپرس فرستاده است، گمان می‌رود که او در پاکستان باشد، اما افراد او اصرار دارند که او در افغانستان است. این ویدیو نشان می‌دهد که حکمتیار یک زندگی خوب دارد، کسی که افراد او مسوول مرگ هزاران نفر در زمان جنگ های داخلی در افغانستان است.
او در زمان تحصیل خود، باری به روی یک دختر که صورتش را نپوشانده بود، اسید پاشیده است. او در میدان جنگ، موضع‌اش را تغییر می‌دهد، او در ابتدا با شوروی می‌جنگید، چون واشنگتن به آن‌ها ملیون‌ها پول و سلاح می‌داد و بعدا با طالبان.
در سیاست، او از اسلام رادیکال حمایت می‌کند و به عنوان صدراعظم افغانستان خدمت کرده و حزب اسلامی را در سال 1969 تاسیس نموده است. اما تاریخ او را به حاشیه رانده است و هارون میر، تحلیل‌گر سیاسی امروز او را "مصرف کننده نیرو و منجمد شده در زمان" توصیف می‌کند.
هارون میر می‌گوید: ما نمی‌توانیم نقش او را به عنوان یک رهبر در جنگ علیه شوری انکار کنیم، اما حکمتیار خودش را یک جانب گفتگو می‌بیند، اما در یک جهان کاملا متفاوت زندگی می‌کند و واقعیت‌ها را نمی‌بیند.
یکی از دستیاران حکمتیار به آسوشیتدپرس گفته است که او در اوایل امسال نماینده‌ای به کابل فرستاد تا با مقامات افغان ملاقات کرده و نظرات او را به عنوان یک جانب مطرح کند. بر اساس گفته‌های این دستیار حکمتیار و یکی از مقامات افغان، نماینده او با رییس جمهور غنی و احتمالا با بسیاری مقامات افغان دیدار کرده است. هر چند ریاست جمهوری این دیدار را تایید نکرد، اما دستیار حکمتیار و این مقام افغان به دلیل مخفی بودن موضوع، نخواستند نام شان ذکر شود.
حکمتیار خواهان یک گفتگوی بین‌الافغانی است که در آن کشورهای همسایه از جمله پاکستان نتواند دخالت کند. او می‌گوید: "اگر امریکا و حکومت کابل صلح می‌خواهد، پس این تنها راه است". او با گفتن این جمله، دولت غنی را مسخره کرده و مدعی شد که قدرت اصلی در دست سفارت امریکا و قوماندانی ناتو است.
حکمتیار با طعنه گفت: "وزارت دفاع یک پنتاگون خورد است و کاخ ریاست جمهوری یک کاخ سفید خورد". این در حالی است که آخرین حمله‌ای که از آدرس حزب اسلامی صورت گرفته در سال 2013 در مرکز کابل بود که در آن 15 تن به شمول 6 نظامی امریکایی کشته شدند.
با این حال علی محمدعلی، تحلیل‌گر امنیتی بر این باور است که مردم افغانستان و حکومت افغانستان خواسته آقای حکمتیار را قبول نخواهد کرد، زیرا او اعتبار خود را از دست داده است. حکمتیار که می‌گوید خود را به عنوان یک طرف در سال 2008 به حامد کرزی نشان داده است، تاکید کرد: 
"من بودم، هستم و خواهم بود در کشورم، تا زمانی که نیروهای 
خارجی این‌جا را ترک نکنند و به امید خدا شما مرا در کابل خواهید دید".
‫سرخط‬ ورځپاڼه